Thuis werken met de methode van Accare

Strijd

Het werken met het planbord kan soms, met name in het begin, strijd opleveren. Hoewel kinderen er vaak baat bij hebben, moeten ze er eerst aan wennen. Als zij iets anders willen doen dan wat er in het dagprogramma staat, is het van belang vast te houden aan het planbord. Zo leert een kind uiteindelijk dat wat er staat ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Bij strijd kan het helpen het kind te betrekken bij het invullen van het planbord en hier enige inspraak in te laten hebben. Ook is het handig het dagprogramma aan het begin van de dag samen door te nemen, aan de hand van het planbord. Vervolgens kunt u gedurende de dag verwijzen naar het planbord wanneer dit nodig is.

Uit ons onderzoek is gebleken dat het planbord het beste werkt als het consequent gehanteerd wordt. Het moet altijd op dezelfde manier gebruikt worden om verwarring te voorkomen. Niet alle veranderingen zijn te voorkomen. Als er toch een keer iets anders gaat dan gepland was, leg dit dan uit aan het kind. Vertel dat het een uitzondering is en dat het vanaf nu niet altijd anders gaat.